Angående grillning!

Många av er undrar säkert om man får grilla på våra grillplatser nu när det är eldningsförbud och svaret är att der får man göra.

Länsstyrelsen skriver så här på sin sida:

Förbudet innebär att:
Det är förbjudet att elda i hela Örebro län från och med den 3 juli klockan 8.00. Var uppmärksam på att det innebär att även fasta grillplatser, användningen av campingkök eller engångsgrillar, grillning på campingar med mera omfattas av eldningsförbudet.

Detta betyder att det INTE är tillåtet att:

  • använda engångsgrill
  • använda stormkök
  • göra upp eld eller grilla direkt på marken (även med stenring och vid fasta grillplatser)
  • elda eller grilla utomhus på campingplatser.

Eldning utomhus är endast tillåten i trädgårdsgrillar på egen tomtmark.

Det är tillåtet att använda trädgårdsgrill på innegårdar, under förutsättning att fastighetsägaren eller bostadsrättsförningen inte har gjort en annan bedömning.

  • Grillen ska vara upphöjd från marken så att inte strålningsvärmen från elden antänder marken under.
  • Grillen ska inte stå på brännbart underlag, och släckmateriell ska finnas till hands.

Med andra ord så är det OK att grilla på våra GRILLPLATSER. Ingen annanstans!

En sak som är självklar men som vi ändå vill trycka på är att du som grillar också är ansvarig för att grillen är helt släckt när du är klar. Självklart kan tyckas men detta slarvas det med ibland. Vatten finns i våra miljörum.

Sommarhälsningar från styrelsen + lite info!

Vi i styrelsen önskar er alla en härlig sommar! Hoppas att den fortsätter vara lika bra som den varit hittills! Det kommer inte hända jättemycket nu under sommaren men vi vill ändå passa på och informera lite om några punkter:

  • Tänk på grillningsförbudet på balkongerna samt i pergolan! Vi har avsedda grillplatser som vi vill att ni använder.
  • På tisdag nästa vecka (3 juni) har vi en garantibesiktning på våra balkonger. När den är klar kan vi äntligen lägga balkongprojektet till handlingarna.
  • Återställning grönytor: Inom kort kommer Egeryds att göra fint under våra balkonger. Vi kommer ha singel under dem med kantstål mot gräsmattan.
  • Vi vet att det varit lite strul med Egeryds nya faktureringssystem. Vissa av er har inte fått ut några månadsavier. Missar ni någon vill vi att ni återkopplar det till Egeryds omedelbart. Ett tips kan vara att skaffa autogiro. Då behöver ni inte tänka utan månadsavin dras automatiskt varje månad. Blankett till det finns på hemsidan.

 

Kallelse extrastämma – torsdag 28 juni kl 17.00

Härmed kallar vi er till en extrastämma den 28 juni kl 17.00. Vi kommer vara i källarlokalen på gaveln Restalundsvägen 77 (gamla Örebro solskydd).

Extrastämman rör ändring av våra stadgar. Lagen om ekonomiska föreningar har ändrats vilket påverkar våra stadgar. Det innebär ändringar i §12, §20 samt §23.

Förslag på kompletta stadgar som vi ska ta beslut om finns att läsa här: Förslag till stadgar

Ändringarna är markerade, ny text är överstruken med gult och den gamla texten är genomstruken.

Inglasningar + rabatt på Debora

Då var det dags för en liten uppdatering. Balkongerna är ju klara. Det som görs nu är åtgärder på det som kommit fram vid besiktningen av balkongerna. Inglasningsprojektet går sakta men säkert framåt. Just nu håller montörerna på med C-huset. En uppmaning från oss i styrelsen är att ni noga synar inglasningsjobbet och hör av er till montörerna om ni hittar något som inte är bra gjort. På inglasningarna kommer vi inte ha en stor besiktning utan det är upp till varje boende att kolla av hur installationen blev.

Sen fick vi igår ett erbjudande via Egeryds på Debora på Aspholmen. 20% rabatt på alla balkong- och altanmattor hos dem. Uppge koden EBK2018 i kassan så kommer rabatten dras av. Så passa på om ni inte har köpt matta till er balkong. Det kommer eventuellt komma fler erbjudanden till oss från Egeryds framöver så håll utkik här på hemsidan.

Uppdatering balkongerna

Då börjar vi äntligen se slutet på vårt balkongprojekt. På torsdag ska vi ha slutbesiktning i C-huset. Sen återstår återställande av marken runt våra hus.

Idag börjar också jobbet med inglasningarna för de som beställt det. Vi är uppe i cirka 70 stycken som beställt det. Om ni inte gjort det och känner att ni vill göra det framöver behöver bara kontakta oss i styrelsen eller TBO direkt så ordnar vi det. Samtidigt som de sätter upp inglasningarna skall åtgärder göras på de ställen som hade anmärkningar vid slutbesiktningen.

Gällande debitering för balkongdelen så börjar den från den månad som balkongerna kunnat tas i bruk. Det sammanfaller kanske inte med debiteringen från Egeryds men i så fall kommer det regleras på nästa månadsavier. Beloppet blir 200 kr/mån. Lägre än de 249 kr/månad som vi sa tidigare.

 

Vill ni vara med i styrelsen??

Vi har några vakanser då gamla styrelsemedlemmar flyttat från föreningen så vi behöver fylla på.

Är ni intresserade får ni väldigt gärna kontakta valberedningen som i år består av en person som heter Fredrik Åkerlund. Han nås på telefonnummer 070-4896770 eller e-post: fredrik.akerlund019@outlook.com

Har ni undringar på vad man gör i styrelsen och har frågor kring detta får ni gärna kontakta någon av oss så berättar vi gärna vad vi håller på med. Vi har flera spännande saker på gång nu och framöver så kontakta oss om ni undrar kring något.

Slutbesiktning balkonger A-huset – 12 oktober

Projektet rullar på och vi ligger lite före i tidsplaneringen. Nu på torsdag den 12 oktober från klockan 9.30 ska vi ha slutbesiktning av balkongerna i A-huset. Vi behöver göra detta inifrån lägenheterna så ni får gärna vara på plats och om ni inte kan vara det eller har husdjur odyl. får ni gärna kontakta Kjell på TBO på 070-546 02 08 ( kjell@tbo.se ).

Gällande inglasningarna så har vi nu fått ihop 69 st beställningar i alla tre hus. Riktigt roligt! Tyvärr är aluminiumprofilerna restade så det dröjer några veckor till innan vi kan börja sätta upp dem i A-huset. Det är lite ändrade planer rörande monteringen av inglasningarna. Tidigare var tanken att montera dessa inifrån lägenheterna men nu ska TBO montera dem utifrån. Besiktningen av dem måste dock ske inifrån lägenheterna

Uppdatering balkongprojektet

Som ni alla har sett så rullar balkongprojektet på enligt tidsplan. All sågning av de gamla balkongerna är klar och nu är det montering av stål och balkonger kvar.

Den senaste noteringen vi fått av TBO så är det 65 personer som tecknat sig för inglasning. Riktigt kul tycker vi! Arbetsgången rörande inglasningen är att de skall göra klart alla balkonger i A-huset och slutbesikta dem. När det är gjort så skall TBO mäta in alla balkonger i A-huset. Detta för att minimera glipor etc. som kan bli. Sen beställs själva glaset. Leveranstiden på glaset är 2-3 veckor. Eftersom vi slutbesiktat balkongerna redan kan vi under dessa 2-3 veckor använda våra balkonger. Tänk på att inte ställa ut för mycket saker för killarna kommer montera inglasningen inifrån lägenheterna och behöver lite utrymme vid monteringen.

Har ni frågor kring projektet är ni välkomna att höra av er till oss i styrelsen!

Inglasning – Demo 23 augusti 15-18

INGLASNING DEMO

Den 23 augusti mellan 15-18 utanför Restalundsvägen 79 kommer TBO att ställa ut en balkong på vår gård som vi kan titta på. Då kan vi se hur en inglasning kan se ut. Vi har förhandlat med TBO om grupprabatt. Den träder in om vi är fler än 30 stycken som beställer inglasning. Sista dag för beställning är v.36 – 4 september.

Prislista m.m. kommer vi visa när demon äger rum. Själva inglasningen får vi boende själva stå för och ett köpeavtal upprättas mellan den boende och TBO. Välkomna!

Har ni frågor redan idag är ni välkomna att kontakta oss i styrelsen.